środa, 1 grudnia 2010

Crumble z jabłkami i puszystym sosem waniliowym

Miałam ogromną ochotę na coś słodkiego, ale nieco bardziej zdrowego i pożywnego niż zwykle. Postawiłam na crumble, czyli kawałki świeżych, mrożonych lub uprażonych owoców, które zapiekamy pod chrupiącą kruszonką.
Skoro miałam ochotę na deser pożywny, do mojego crumble użyłam świeżych jabłek, nieobranych i pokrojonych w grubą kostkę.

A kruszonka? Wymyśliłam sobie, że będzie z otrębów pszennych i płatków owsianych. Zdecydowanie w jej smaku dominują te pierwsze, więc jeśli za nimi nie przepadacie, użyjcie otrębów owsianych. Dla harmonii smaku, mocno chrupiącą i słodką kruszonkę równoważymy delikatnym waniliowym sosem wg tego przepisu.

Na śniadanie, drugie śniadanie, deser lub zamiast kolacji. Mogłabym to jeść codziennie, polecam Wam gorąco!


Składniki na 4 porcje:

- 2 duże jabłka, pokrojone w kostkę,

Kruszonka:
(wykorzystałam tylko połowę wykonanej kruszonki, resztę zamroziłam):
- 90 g płatków owsianych,
- 40 g otrębów pszennych,
- 100 g mąki,
- 90 g zimnego masła,
- 80 g brązowego lub białego cukru,
- łyżeczka płynnego miodu.
- szczypta cynamonu.

Wszystkie składniki poza masłem mieszamy, dodajemy zimne masło pokrojone w kostkę i ugniatamy wszystko rękoma, by powstała kruszonka.

Do każdej z czterech kokilek wrzucamy pokrojone jabłka, tak by naczynie było prawie pełne. Następnie dodajemy około dwie łyżki kruszonki.
Kokilki wstawiamy do piekarnika nagrzanego do temp. 180 stopni na 15-20 minut.

Pyszne na zimno i na gorąco, a naprawdę wspaniałe: polane sosem waniliowym.

Sos waniliowy:
-2 jajka,
- 250 ml mleka,
- 2 łyżki cukru,
- łyżka cukru aromatyzowanego wanilią,
- łyżeczka ekstraktu waniliowego,
- 1 łyżeczka mąki.

Wszystkie składniki (poza mlekiem) mieszamy chwilę mikserem, następnie dodajemy mleko, wstawiamy na mały ogień i podgrzewamy, cały czas mieszając, aż sos zgęstnieje. Nie możemy dopuścić by się zagotował!
Podajemy na gorąco lub na zimno, przechowujemy w lodówce.

Smacznego!



5 komentarzy:

  1. z takim sosem to musi być istne szaleństwo dla kubków smakowych. apetyczne zdjęcia;)

    OdpowiedzUsuń
  2. tez uwielbiam wszelkie crumble :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. mmm... takie pysznoaci to moglabym jadac ciagle:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Basiu! Absolutnie cudowna sesja zdjęciowa! Na 6 z plusem! Zdjęcia tak susgestywne, że dziś robię to crumble, bo samo patrzenie w ekran nie jest w stanie pohamować apetytu!
    Brawo! Pozdrawiam Cię:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Panno Malwinno... ten sos jest świetny, szczerze mówiąc nie spodziewałam się cudów po całych jajkach (zazwyczaj sosy to same żółtka żeby było delikatniej), ale to wielka niespodzianka, naprawdę był wspaniały.

    Anno- MArio... jejku, nie da się ukryć, że to w dużej mierze nie moja zasługa, bo te jabłka jakoś mi się tak fajnie upiekły, że skórka puściła kolor i nabrały prześlicznej koralowej barwy.
    Ale i tak dzięki za te miłe słowa, nabiegałam się trochę z lustrem i aparatem:)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń